Fit jízda na in-line bruslích - kalkulátor tepové frekvence

domovská stránka » Fit jízda na in-line bruslích - kalkulátor tepové frekvence

Fit jízda na in-line bruslích - kalkulátor tepové frekvence

Jestliže se chcete na in-line bruslích dostat do skvělé kondice a třeba i shodit pár kilo, je potřeba jezdit efektivně a se správnou intenzitou. Aby byla jízda co nejefektivnější, je potřeba udržovat správné hodnoty tepové frekvence.

Chcete hubnout nebo zlepšovat fyzičku?

  • Jestliže chcete při jízdě na in-line bruslích zhubnout, měla by se vaše tepová frekvence pohybovat okolo 50-65% vaší maximální tepové frekvence. Pokud se dostanete přes tuto hranici, zpomalte.
  • Pokud chcete hlavně zlepšovat svou fyzičku, je potřeba dosáhnout při jízdě asi 70-80% maxima.

Jak si změřit svou běžnou tepovou frekvenci?

Svou tepovou frekvenci nejlépe změříte tak, že na spodní stranu zápěstí levé ruky přiložíte ukazováček a prsteník pravé ruky. Pod prsty ucítíte pravidelné tepání.

  • Klidovou tepovou frekvenci měřte ideálně ráno po probuzení, nebo alespoň po chvilce sezení. Klidovou frekvenci stačí počítat po dobu 30 vteřin a poté vynásobit x2.
  • Tepovou frekvenci po aktivitě je nutné měřit bezprostředně po skončení aktivity. Měřte ji po dobu 10 vteřin a poté vynásobte x6. Je to proto, že poté se tepová frekvence velmi rychle zpomaluje.
  • Svou maximální tepovou frekvenci spočítáte orientačně takto:
    220 - váš věk = maximální tepová frekvence

Příklad výpočtu:

  1. Věk 30 let, chci hubnout
    220 - 30 = 190 (maximální tepovka)
    Maximální TF vynásobím 0,50 a 0,65 (hubne se při 50-65% maximálky) a dostanu hodnoty 95 a 123. V tomto rozmezí by se při jízdě na inline bruslích měla pohybovat moje tepovka, jestliže chci hubnout.
  2. Věk 30 let, chci zlepšovat svou fyzičku
    220 - 30 = 190 (maximální tepovka)
    Maximální TF vynásobím 0,70 a 0,80 a dostanu hodnoty 133 a 152. V tomto rozmezí by se při jízdě na inline bruslích měla pohybovat moje tepovka, jestliže chci zlepšovat svou fyzickou kondici.

Měřiče tepové frekvence – sport testery

Pro měření tepové frekvence jsou ideální tzv. sporttestery. Ty se skládají ze dvou částí: vysílače a přijímače. Vysílač má podobu plastového pásu, který si umístíte na holé tělo v oblasti hrudního koše. Elektrody umístěné v tomto páse snímají činnost vašeho srdce a odesílají je do přijímače, který na první pohled vypadá jako běžné sportovní hodinky. Oproti nim je ale vybaven softwarem pro zpracovávání naměřených hodnot. Na těchto hodinkách si nastavíte svůj věk, výšku, váhu, pohlaví a vyberete si zónu tepové frekvence, ve které se chcete při jízdě na in-line bruslích pohybovat. Sport tester vám pak ukazuje aktuální tepovou frekvenci a zároveň signalizuje, jestli se pohybujete ve vybrané zóně či nikoliv.

Na trhu jsou k dostání i špičkové přístroje, které mají možnost bezdrátového propojení s počítačem. Díky tomu můžete po jízdě naměřená data snadno přenést do počítače a zde je uchovávat a vyhodnocovat. Pro běžné měření tepové frekvence vám však postačí i jednoduchý sporttester.