In-line brusle dříve a dnes

domovská stránka » In-line brusle dříve a dnes

In-line brusle dříve a dnes

Někteří z vás si možná ještě vzpomenou na kolečkové brusle, které se u nás daly sehnat v 80. letech. Nasazovaly se na boty, měly 2 kolečka vepředu a 2 vzadu a s dnešními in-line bruslemi se těžko mohly srovnávat - ať už co do techniky jízdy, nebo co do rychlosti, jakou se na nich dalo jezdit.

Jestli si ale myslíte, že to byly první kolečkové brusle, na jakých se kdy jezdilo, tak se hodně pletete. Za prvními kolečkovými bruslemi se musíme vydat mnohem dál do historie – až do 18. století.

První kolečkové brusle představil světu v roce 1760 Belgičan John Joseph Merlin, který si svůj nápad nechal patentovat. Byly to první in-line brusle, protože měly kolečka v řadě za sebou. Kolečka pro tyto inlajny se ale tehdy zhotovovala z kovu, dřeva či slonoviny, takže si asi dokážete představit, že jízda na nich nebyla zrovna jednoduchá a už vůbec ne pohodlná. Brusle se velmi těžko ovládaly, zejména na tvrdém povrchu a proto si v té době in-line brusle nezískaly velkou oblibu.

Později se in-line brusle začaly vylepšovat tak, aby se lépe ovládaly a aby umožnily snadnější změnu směru a tím pádem i zatáčení či objíždění překážek. Převrat ve výrobě in-line bruslí přinesl zejména vynález kuličkového ložiska a poté i fakt, že se kolečka pro in-line brusle začaly vyrábět z plastu.

Masověji se in-line brusle začaly používat až v polovině 80. let minulého století, kdy společnost Rollerblade vyrobila první in-line botu na bruslení v takové podobě, v jaké ji známe dnes. Skořepina boty byla z plastu, měla čtyři plastová kolečka s kuličkovými ložisky a na patě byla opatřena brzdou. Od té doby se in-line brusle stále vylepšují tak, aby poskytly co nejvíce pohodlí našim nohám, ale přitom aby se na nich co nejlépe jezdilo. In-line brusle dnes vyrábí řada firem po celém světě a proto si můžete in-line brusle vybírat z opravdu široké nabídky.

Foto – zdroj: http://zmrzlina-misa.cz/retro/co-se-zmenilo/sport/416-brusle/