Jak brzdit na in-line bruslích

domovská stránka » Jak brzdit na in-line bruslích

Jak brzdit na in-line bruslích

Téma brždění na in-line bruslích je aktuální pro každého, kdo se rozhodne tento krásný sport vyzkoušet. Při in-line vyjížďkách vás totiž čeká řada situací, při kterých budete potřebovat relativně rychle zabrzdit. Obzvlášť na českých in-line stezkách, které jsou často dost přelidněné, se nezřídka setkáte s tím, že vám najednou do cesty vběhne pes na vodítku (nebo i bez něj), případně malé dítě či začínající dětský cyklista a vy musíte na pár metrech zabrzdit, pokud se chcete vyhnout nepříjemnému karambolu.

Na in-line trasách u Lužických jezer v Německu, kterým se věnují naše stránky, je sice situace nepoměrně lepší, protože zde není tak přelidněno a stezky jsou obvykle dostatečně široké, nicméně zabrzdit musíte umět i zde. Je tedy dobré se na tyto situace připravit a brždění na in-line bruslích si natrénovat, abyste pak nebyli zaskočeni.

Popíšeme vám několik základních způsobů brždění na in-line bruslích. Každý z nich má své výhody i nevýhody a každému vyhovuje jiný. Proto je dobré si je na vhodném povrchu vyzkoušet a zjistit, který bude ten pravý pro vás.

Brzdění na in-line bruslích brzdičkou (brzdným špalíkem)
Takzvané fitness in-line brusle, které byste jsou určené pro začátečníky či méně vyjezděné bruslaře, jsou vybaveny brzdou (gumovým brzdným špalíkem). Ten je umístěn na pravé brusli - vzadu za posledním kolečkem. Touto brzdou zabrzdíte tak, že přenesete váhu na levou nohu, pravou nohu s brzdou lehce předsunute dopředu a zvednete špičku, čímž zatlačíte na brzdný špalík. Doporučujeme trénovat na rovině a teprve poté si své brzdné umění vyzkoušet na nějakém mírném kopečku. Pokročilí bruslaři ze svých in-line bruslí brzdu často sundávají a nebo si kupují brusle bez brzdy, ale začátečníkům a mírně pokročilým in-line bruslařům brzdu vřele doporučujeme.

Brzdění na in-line bruslích Téčkem
Brzdění téčkem je nejen efektivní, ale i efektní, takže pokročilejší in-line bruslaři ho rádi využívají. Vyžaduje ale stabilitu a schopnost jízdy na jedné brusli, takže ho nejprve dobře natrénujte :). Brzdění téčkem probíhá tak, že jedete po jedné noze, na které máte veškerou váhu. Druhou nohu jakoby „vlečete“ kolmo za sebou, čímž třete kolečka o zem a brzdíte. Pozor! Pokud dáte moc váhy na zadní nohu, začnete se místo brzdění točit, což může vést k pádu. Brzdící nohu tedy na začátku jen lehce pokládejte na zem a teprve až zvládnete lehké přibrzdění, přidávejte na vlečenou nohu více váhy, čímž bude brzdění efektivnější.

Nevýhodou brzdění téčkem je sjíždění koleček na vnitřní straně, zvlášť když brzdíte stále stejnou nohou. Je tedy dobré pak kolečka pravidelně prohazovat. Jak prohazovat kolečka na in-line bruslích?

Brzdění na in-line bruslích vjetím do trávy
Jestliže jedete po in-line trase, která po stranách přímo přechází do travnaté plochy (bez odvodňovacích kanálů či štěrkového pruhu), pak můžete v případě nenadálého problému vjet do trávy, čímž se vaše rychlost sníží až do postupného zastavení. Při vjíždění do trávy dbejte na správný postoj. Nohy nedávejte vedle sebe, ale za sebe, čímž lépe rozložíte váhu. V trávě případně můžete i trochu popoběhnout… A i kdyby nakonec došlo k pádu, bude rozhodně méně bolestivý, než na tvrdém asfaltu :).

Nicméně, ne každá in-line stezka je po celé délce lemována trávou, takže tuto možnost brzdění berte spíše jako nouzovku. Rozhodně na ni nespoléhejte a naučte se i jiný způsob jak na in-line bruslích zabrzdit.

Zpomalení lehkým plužením
Pokud zrovna nejedete příliš rychle, můžete na in-line bruslích zpomalit i lehkým připlužením. Nohy roztáhnete více od sebe a silou tlačíte do nohama do bruslí směrem od sebe. Zároveň tlačíte kolena a kotníky směrem dovnitř. Tímto tlakem začnou brusle lehce zpomalovat. Pozor na to, že účinnost tohoto brzdění není příliš velká a proto ho nezkoušejte při vyšších rychlostech nebo při nutnosti rychle zastavit.

Hokejové brzdění na in-line bruslích
Tento způsob brzdění doporučujeme jen zkušeným in-line bruslařům. Provádí se tak, že obě brusle razantně „zaseknete“ o 90 stupňů tím se natočíte bokem do směru jízdy. Kolečka se tak „sunou“ po boční straně, čímž velmi intenzivně brzdí. Jak už ale bylo řečeno, tento způsob in-line brzdění není ideální pro začátečníky :).

Nouzové způsoby brzdění
Jestliže se při jízdě na in-line bruslích dostanete do problému, pak obvykle zafunguje pud sebezáchovy a vy se k zastavení snažíte využít, co se dá :). Může to být například zábradlí, plot, dopravní značka či strom. Pozor na tento způsob brzdění při vyšších rychlostech, srážka s pevnou překážkou může být velmi tvrdá! Proto doporučujeme předem alespoň přibrzdit jedním z výše uvedených způsobů.

Variantou nouzového zastavení může být i zachycení se o partnera či partnerku. Tento způsob ale rozhodně nedoporučujeme, obzvlášť pokud si ani partner není na in-line bruslích příliš jistý a jeho stabilita není příliš velká. Může z toho být ošklivý „hromadný“ pád…

Každý in-line bruslař by měl v rámci bezpečnosti své i svého okolí ovládat alespoň jeden způsob brzdění a zastavení. Z vlastní zkušenosti doporučujeme nejprve brzdění trénovat na rovném a bezpečném úseku a minimem lidí. Pokoušet se poprvé brzdit až ve chvíli, kdy zjistíte, že se trasa před vámi začíná svažovat a nebo když vidíte nějakou překážku, se obvykle nevyplácí :).

Jak trénovat jednotlivé způsoby brzdění se dočtete zde.